Wikia

Sierpeper
Tabasco peper
Rijk Plantae
Stam Embryophyta
Klasse Spermatopsida
Orde Solanales
Familie Solanaceae
Geslacht Capsicum
Wetenschappelijke naam Capsicum frutescens
Auteur en datum L.

De Sierpeper (Capsicum frutescens) is een lid van de Nachtschadefamilie.

BeschrijvingEdit

De bladeren van C. frutescens zijn donkergroen en speerpuntig. Aan elk uiteinde van een tak kunnen meerdere pepers groeien. Deze pepers kunnen de kleuren geel, groen, wit, rood, zwart, oranje en paars hebben.

De bloemen zijn altijd wit gekleurd.

VerspreidingEdit

De soort komt voor in Zuid- en Centraal-Amerika.

VerzorgingEdit

Deze kamerplant is een echte seizoensplant en is uitsluitend verkrijgbaar in de zomermaanden. De plant vraagt veel zonlicht, maar kan door direct zonlicht snel slap gaan hangen. Doordat de plant zijn sierwaarde ontleent aan de vruchten is het van belang om er zo veel mogelijk aan de plant te hebben.

Een goede bemesting, genoeg licht en een vochtige grond zijn genoeg om de plant gezond te houden. Als men meer vruchtjes wilt, kan men met een penseeltje bloempjes bevruchten. Men doet dit door eerst langs de rijpe helmhokjes te gaan van een bloem en vervolgens langs de stempel van een andere bloem. Indien succesvol zal er binnen enkele dagen al een klein vruchtje beginnen te groeien.

De Sierpeper is meerdere jaren te houden indien goed verzorgd, en zal het seizoen het jaar erop weer bloemen en vruchtjes geven. Maar doorgaans kan het gezien worden als een éénjarige plant die weggegooid wordt nadat de vruchtjes zijn verdroogd.

VermeerderingEdit

De sierpeper kan alleen vermeerderd worden door middel van het zaaien van de platte, gele zaden die zich bevinden in de pepers.

De kleur van de sierpeper staat bij het zaaien niet vast. Als zaad uit een rode sierpeper wordt gezaaid, betekend dit niet dat de sierpeper alleen maar rode pepers zal krijgen.

Ziekten en plagenEdit

De Sierpeper kan last krijgen van bladluizen. De bladluizen gaan aan de onderzijde van het blad zitten waardoor het blad krult en bobbelig wordt. Als er veel luizen aan de plant zitten zal dit de groei van de plant belemmeren en kunnen de bloemknoppen afvallen.

Luizen kunnen het beste worden afgespoelt onder de kraan of met de plantenspuit.

Variëteiten en cultivarsEdit

Cultivars:

  • Capsicum frutescens 'Chili Chiltepin'
  • Capsicum frutescens 'Chili Manzana'
  • Capsicum frutescens 'Chili Piquin'
  • Capsicum frutescens 'Rat Chili'
  • Capsicum frutescens 'Common Chili'
  • Capsicum frutescens 'Christmas Bell' - een cultivar uit Nederland, aan de vruchten blijven de bloempjes hangen alsof het een belletje is
  • Capsicum frutescens 'Habanero' - staat bekend als de heetste peper
  • Capsicum frutescens 'Piri-piri', de Piri-piri, ook wel Afrikaanse rode duivel, is een ingrediënt die veel in de keukens van India en Portugal wordt gebruikt.
  • Capsicum frutescens 'Malagueta', de Malagueta peper.
  • Capsicum frutescens 'Tabasco', de tabasco peper die wordt gebruikt om tabascosaus the maken.
  • Capsicum frutescens 'Siling labuyo'

Around Wikia's network

Random Wiki