Wikia

Peperomia griseoargentea
Peperomia griseoargentea
Rijk Plantae
Stam Embryophyta
Klasse Spermatopsida
Orde Piperales
Familie Piperaceae
Geslacht Peperomia
Wetenschappelijke naam Peperomia griseoargentea
Auteur en datum Yunck.

De Peperomia griseoargentea is een lid van de Piperaceae. Het is een semi-succulent.

De Peperomia valt op door zijn zilvergrijze blad. De bloemen zijn onbeduidende aren. Door de zilvergrijze kleur past hij goed bij een moderne inrichting. Door zijn kleine voorkomen is hij uitermate geschikt voor gebruik bij arregementen in schalen, voor op tafel.

VerspreidingEdit

Van nature komt deze soort voor in Zuid-Amerika, waar het in het tropisch en subtropische regenwoud groeit op rottend hout.

VerzorgingEdit

Alle Peperomia's staan er om bekend dat ze niet zo veel water nodig hebben. Ze passen daarom perfect in het moderne huishouden, waarbij de planten nog wel eens vergeten worden. Deze Peperomia is zowel geschikt voor beschaduwde plekken als in de volle zon. Ook direct zonlicht is geen probleem. Men dient er wel rekening mee te houden dat de plant eerder uitdroogd wanneer hij op een zonnige of warme plaats staat.

De Peperomia heeft geen snoei nodig, maar kan teruggeknipt worden als deze te groot wordt. Peperomia's zijn het hele jaar door verkrijgbaar in de tuincentra.

VermeerderingEdit

Peperomia's kunnen worden gezaaid, maar veel eenvoudiger is het afknippen van een blad. Deze laat men wortelen en plant men in een nieuwe pot. Dit proces kan het best worden gedaan in de lente of zomer.

Men knipt het blad af met een stuk steel van minimaal 3 centimeter en laat de verse knipwond een uur drogen. Vervolgens plant men het blad met steel tot aan de basis van het blad in vochtige teelaarde. Het beste kan men dit doen in een kweekkastje. Om het wortelen te bevorderen is namelijk bodemverwarming nodig, via een daarvoor bestemde verwarmingsplaat of gewoon op de radiator (als deze aan is). Maak de aarde en admosfeer niet te vochtig, zodat het blad niet gaat rotten.

Naar verloop van tijd zullen er wortels aan het blad moeten groeien, waarna het uitgeplant kan worden in een een pot buiten het kweekkastje.

Ziekten en plagenEdit

De Peperomia is niet gevoelig voor insekten. Een teveel aan water of slechte drainage van de grond kan ervoor zorgen dat de plant gaat rotten, waardoor schimmels de plant gaan aantasten.

Haal oud en rot blad altijd weg en geef minder water. 1 keer in de week een klein scheutje is voldoende. Laat indien natte aarde deze eerst drogen alvorens het opnieuw bewateren.

Variëteiten en cultivarsEdit

Help mee deze paragraaf te vullen en klik op 'Bewerken'.