Wikia

Indische rubberboom
Heb je een afbeelding van de Indische rubberboom?
upload het!
Voor meer informatie, zie onze regels met betrekking tot afbeeldingen
Rijk Plantae
Stam Embryophyta
Klasse Spermatopsida
Orde Rosales
Familie Moraceae
Geslacht Ficus
Wetenschappelijke naam Ficus elastica
Auteur en datum Roxb. (1814)

De Indische rubberboom, ook wel Rubberplant (Ficus elastica), is een lid van de Moerbeifamilie.

In het wild kan het een 30 meter hoge boom worden. De plant heeft van oorsprong leerachtige donkergroene bladeren. Anders dan de naam doet vermoeden wordt er uit het witte melksap geen rubber gewonnen.

VerspreidingEdit

Van nature komt deze soort voor vanaf India tot aan het eiland Java, onderdeel van Indonesië.

VerzorgingEdit

De Indische rubberboom staat bekend als eenvoudig te verzorgen plant en is hierdoor een geliefde keuze bij veel mensen. Hij heeft niet veel water nodig, maar wel een hoge luchtvochtigheid. Daarom is het noodzakelijk om wekelijks wat water te vernevelen. Door de grootte van het blad zal er veel stof neerdalen op de plant, wat de natuurlijke glans van het blad doet verdwijnen. Om de plant mooi te houden is het nodig regelmatig de bladeren te ontdoen van stof.

VermeerderingEdit

De Indische rubberboom kan worden vermeerderd door het nemen van takken, welke men vervolgens plant als stek. Men kan ook vermeerderen door eerst wortels te laten groeien alvorens men de tak verwijdert. Dit doet men door te marcotteren. Men maakt een incisie op de plaats waar men de wortels wilt laten groeien en vult die incisie met vochtig mos of aarde, geheel rond de steel. Dit pakt men in, in plastic zodat het goed vochtig blijft. Na enkele maanden geduld zullen zich wortels hebben gevormd en kan de tak worden afgesneden van de moederplant.

Ziekten en plagenEdit

Door te veel water geven kan het blad geel worden en afvallen. Ook kan deze ficus last krijgen van platte dopluis. Dopluis is lastig te voorkomen. Als u daar last van heeft moet u de bladeren schoonmaken met een vochtig sponsje of doekje met een beetje zeep. De bladeren worden weer schoon en het ongedierte is eraf. Herhaal de behandeling na een week en neem ook gelijk de ondergrond mee, dopluizen scheiden honingdauw af wat een plakkerig oppervlak kan opleveren rondom uw plant. U zult zien dat uw planten weer opleven.

Variëteiten en cultivarsEdit

Er zijn veel verschillende cultivars, waaronder meerdere met bond blad. De meest voorkomende hieronder.

  • Ficus elastica 'Decora' - groen breed elliptisch blad en snelle groei
  • Ficus elastica 'Doescheri' - bontbladig
  • Ficus elastica 'Robusta' - donkergroen rond blad
  • Ficus elastica 'Rubra'- roodbruin blad
    • synoniem 'Burgundy' en 'Abidjan'
  • Ficus elastica 'Sophia' - donkergroen smaller blad
  • Ficus elastica 'Tineke' - bontbladig, groen met een witte rand
  • Ficus elastica 'Shrivereana' - bontbladig, wit met groene spikkels