Wikia

Graslelie
Chlorophytum comosum 'Variegatum'
Rijk Plantae
Stam Embryophyta
Klasse Spermatopsida
Orde Asparagales
Familie Asparagaceae
Geslacht Chlorophytum
Wetenschappelijke naam Chlorophytum comosum
Auteur en datum (Thunb.) Jacques, 1862

 De Graslelie (Chlorophytum comosum) is een lid van de Aspergefamilie. Er wordt ook wel naar deze plant verwezen met de naam Sprietenplant.

De graslelie is een middelgrootte kamerplant met sprietige bladeren. De wortels zijn wit en vlezig. In de wortels slaat de plant water op voor drogere tijden. De kleine witte bloemen doen enigszins denken aan die van de lelie. De bloemen groeien aan lange stelen welke uit het hart van de plant ontspringen en langzaam naar beneden buigen. Hoewel de kleine bloemen heel verfijnd zijn, heeft de plant zijn sierwaarde vooral te danken aan haar bladeren.

De plant is, na onderzoek door de NASA, aangewezen als luchtzuiverende plant. Uit onderzoek blijkt dat het de giftige gassen formaldehyde, xyleen en tolueen in enige mate uit de lucht kan zuiveren.

VerzorgingEdit

De Spietenplant stelt niet veel eisen. Ze kan zowel op een zonnige standplaats als op een schaduwrijke plaats worden gezet. De plant is geschikt voor gewone potgrond of bloemistengrond, maar ook voor de hydrocultuur of als hangplant. De plant zal in de beste conditie blijven als ze op tijd water krijgt en het substraat waar ze in staat niet droog wordt. Gebeurt dit wel dan zal de plant op den duur haar frisgroene kleur verliezen, tot ze weer water krijgt. Om de luchtvochtigheid te garanderen is één keer per week spoeien aan te raden.

Door het afspoelen van stof van de bladeren blijft het blad glanzen en blijven de huidmondjes in het blad vrij. Het is niet nodig om vloeibare mest te geven, ook zonder zal hij mooi blijven. Het onderhoud beperkt zich tot het uitknippen van oude bloemstelen en het verwijderen van oud blad.

Variëteiten en cultivarsEdit

De Graslelie is al lange tijd algemeen verkrijgbaar in het tuincentrum. De meest verkochte cultivar was 'Vittatum', maar de laatste jaren worden er echter steeds meer cultivars op de markt gebracht. De variatie is vooral terug te zien in de bladeren, zo zijn er cultivars met wit blad en groene bladranden, maar ook andersom. Ook zijn er planten met meer puntige bladeren of juist gekrulde bladeren. De cultivars worden dikwijls verkocht zonder aan te geven welke cultivar men heeft.

Hieronder enkele variëteiten en hun onderscheidend uiterlijk:

  • Chlorophytum comosum var. comosum - normale smalle bladeren
  • Chlorophytum comosum var. bipindense - bredere bladeren en streep aan de onderzijde van het blad
  • Chlorophytum comosum var. sparsiflorum - bredere bladeren, zonder streep aan de onderzijde van het blad

Enkele cultivars:

  • Chlorophytum comosum - volledig groen blad
  • Chlorophytum comosum 'Vittatum' - de traditionele bondbladige vorm met lichtgroene bladranden
  • Chlorophytum comosum 'Ocean' - witte bladranden en puntig blad
  • Chlorophytum comosum 'Bonnie' - groene bladranden en gekruld blad
  • Chlorophytum comosum 'Atlantic' - zoals 'Vittatum', alleen dan donkergroene bladranden
  • Chlorophytum comosum 'Variegatum' -  met witte bladranden en donkergroen midden